Boost je verkoop en klanttevredenheid middels UGC's

Huh, Wat is UGC's?

UGC staat voor User-Generated Content oftewel: door gebruikers gegenereerde inhoud.

Het is een mening van (tevreden) gasten die berichten, foto's en video's verspreiden voornamelijk middels hun eigen social media netwerk waar deze makkelijk kan worden gedeeld. Veel voorkomende berichten voor restaurants zijn groepsfoto's, mensen die uit eten gaan, afbeeldingen van aantrekkelijke en lekker uitziende gerechten.

Je zit er al middenin, of je het nu wilt of niet.

Zelfs als je nooit gasten hebt aangemoedigd, is het zeer waarschijnlijk dat je UGC's hebt. Ze werken op elk platform, en je (horeca) bedrijf zit er middenin, of je het nu wilt of niet.

Je kan hier alles te weten komen over hoe je gasten jouw horecabedrijf vinden en oordelen. Deze berichten zijn zo krachtig omdat deze vaak volledig natuurlijk en eerlijk zijn. Om een voorbeeld te geven, een gast kan foto's maken van bijvoorbeeld jouw speciale burger en deze direct op zijn Instagram-account te plaatsen.

Als er een bericht, foto of videoclip wordt geüploadt, is de kans groot dat er ook één van de volgende gegevens vermelden:

Je locatie

Je bedrijfsnaam

Hashtags met je bedrijfsnaam (als je die hebt)

Is jouw missie om deze berichten te vinden dan zijn hier enkele manieren waarop je de zoektocht kunt starten let wel je hebt alleen toegang tot de inhoud die openbaar zijn gemaakt.

Gebruik op Instagram de tool 'zoek plaatsen' om uw restaurant te vinden.

Als iemand je locatie heeft getagd, worden deze afbeeldingen weergegeven op je locatie.

Gebruik Facebook, Twitter Instagram, etc om relevante hashtags (de naam van uw restaurant) te doorzoeken en kijk of iemand uw merknaam heeft gebruikt als een hashtag bij het uploaden.

Gebruik Facebook om 'plaatsen' te zoeken en hier zie je de foto's die zijn geüpload door het publiek en zichzelf hebben ingecheckt.

Waarom zou je dat doen?

Deze afbeeldingen dienen als 'bewijs' over het eten dat je aanbied. Het geeft veel meer waarde als iemand anders een eerlijke en leuke beoordeling achterlaat op zijn eigen social media kanaal.

Een horeca bedrijf zal echter niets negatiefs publiceren over hun eigen service of product, zelfs als het van enige waarheid bevat. Iedereen is vrij om hun ervaring te delen, ongeacht of het goed of slecht is. Daarom is de inhoud die UGC's delen veel betrouwbaarder vanuit het oogpunt van de gast.

Promotors voor jouw horeca bedrijf

Het is duidelijk dat sommige van de onderstaande acties al uitgevoerd kunnen worden (of op zijn minst worden aangemoedigd) voor een extra verkoop, gastenbinding en klanttevredenheid.

Hashtag gebruiken in menu's, flyers en zeker op je eigen social media kanalen dan zullen mensen deze eerder gebruiken.

Wedstrijden en weggeef-acties is een manier om UGC's te stimuleren.

Laat weten dat u eenmaal per maand een winnende foto selecteert en geef een prijs weg bijvoorbeeld een korting bij een eerstvolgende bezoek.

Geef gasten een reden om foto's te maken met hashtags of je restaurantnaam

Middels deze visuele klanttevredenheidsonderzoek en gastenbinding ga je de klantinteracties aan, bouw een relatie met (tevreden) gasten die jouw horeca bedrijf gaan promoten wat zich zal uitten naar een vollere bezetting waar tevens de verkoop zal stijgen.