Hoe voorkom je uitschrijvingen en haal je het meeste uit jouw email nieuwsbrief?

E-mail Marketing Strategie

Je worstelt met de vraag over hoe je meer uit jouw e-mail hospitality marketing kan halen. Hieronder tips en inspiratie voor het opbouwen / verbeteren van jouw e-mail marketing strategie en hoe je het beste kan inzetten voor je Restaurant of Hotel.

Heb je veel uitschrijvers?

Veel restaurants en hotels zetten hun e-mail marketing in om acties en promoties onder de aandacht te brengen. Het doel is om zoveel mogelijk verkopen te realiseren wat logisch is.

Er worden wekelijkse of zelfs dagelijks emails gestuurd met nieuwe aanbiedingen en kortingen. Je kan je afvragen in hoeverre jouw nieuwsbrieflezers zitten te wachten op elke dag of elke week een aanbieding of een kortingsmail.

De gevolgen hiervan zijn dat het aantal uitschrijvingen hoger is dan het aantal inschrijvingen. De e-mail database wordt na elke mailing steeds kleiner. Daarnaast is de open rate (percentage van het aantal mensen die de mail opent) laag.

Dit is zonde. E-mail marketing is en blijft nog steeds het goedkoopste online marketing kanaal je kan in een korte tijd een grote groep mensen mee bereiken.

Hoe kan je de open rate van jouw e-mails verhogen en het aantal uitschrijvingen verlagen?

Deel niet alleen acties maar deel belangrijke informatie over jouw producten en diensten. Deel kennis, doe moeite om jouw doelgroep te begrijpen en te helpen met de problemen waar ze mee zitten, gebruik hiervoor meerdere e-mails.

Voorbeeld

Je verkoopt naast je Restaurant ook barbecues en je hebt een database van 10.000 e-mailadressen. Het is verleidelijk om in de aanloop van de zomer drie keer per week de nieuwste barbecue deals al rond te sturen. Hier gaan zeker orders uitkomen.

Echter zullen er ook veel mensen zijn die hier niet op zitten te wachten. Het gevolg een lage openings rate en veel uitschrijvingen. Hoe gaan we oplossen!

Een nieuwe e-mail strategie

Mail 1: Je deelt 3 BBQ recepten. Recepten waar jij echt enthousiast over bent. Je legt uit hoe je dit klaar maakt, hoe je dit aanpakt en welke sausen lekker zijn bij deze recepten. Verwijs naar een filmpje op je website waarin je laat zien hoe de geschreven recepten gemaakt worden.

Mail 2: Hoe steek je de barbecue aan. Hoe zorg je dat deze niet overmatig rookt of hoe je voorkomt dat het vlees niet aanbrand. Geef duidelijke tips over de voorbereiding, de juiste olie, producten, de hoogte van het rekje van de BBQ, ga zo door.

Mail 3: Laat zien waarom BBQ-en zo leuk en gezellig is of hoe ze in andere landen eten maken op de barbecue.

Wat gebeurt er als je op deze manier gaat mailen?

1. Enthousiasme.
Je laat zien aan jouw nieuwsbrieflezers dat je enthousiast bent over het producten. Enthousiasme werkt aanstekelijk en mensen geven hun geld aan mensen die gedreven en gepassioneerd zijn. Iemand die jouw inspireert of laat lachen gun je de koop. Door informatie te delen en dit op een persoonlijke manier over te brengen krijg je mensen mee.

2. Je laat zien dat je kennis hebt.
Je laat zien dat je kennis van zaken hebt. Een platte mail met een aanbieding is lastig te beoordelen. Als jouw nieuwsbrieflezers geen verstand van een BBQ heeft weet je ook niet of dit de goede aanbieding is. Door in je e-mails te laten zien en weten dat je veel van jouw product of dienst weet gaan mensen vertrouwen in jouw oordeel en zullen ze eerder geneigd zijn deze van jouw te kopen.

3. Je beïnvloed mensen naar een aankoop.
Over het algemeen koop je niet na het lezen van één actie mail. Door meerdere e-mails te verzenden zonder te sturen op een koop gaan mensen zelf nadenken. "Oja het is inderdaad leuk om deze zomer weer is te gaan bbq-en". "Ja, leuk om die recepten eens te proberen". "Welk type BBQ gebruikt dat restaurant"

Dit is een manier van verkopen en het is subtieler. Er wordt namelijk een relatie opgebouwd met de nieuwsbrief-lezers. De interesse komt vanuit de persoon.

4. Branding
Eigenlijk ben je bezig met het creëren van fans voor jouw merk, producten en diensten. Dit kan je zien als branding. Je bent een merk aan het bouwen waar mensen graag van kopen. Naast dat dit erg belangrijk is voor de toekomst van jouw Restaurant is het ook nog uitdagend en leuk om te doen.

Resultaten

Als je goed hebt nagedacht over de content die je wilt delen aan jouw nieuwsbrief-lezers kan je daarna in de resultaten duiken.

Wat is de open rate?

Wat is de click through rate?

Wat is de conversie?

Je kan nu zien welke welke mensen welke mail hebben geopend. Welke hebben er geklikt naar jouw website? Welke mensen hebben ook daadwerkelijk iets gekocht?

Segmenteren en opvolgen.

Maak vervolgens segmenten van de verschillende groepen en bouw hier nieuwe e-mail opvolgingen voor. Om verder te gaan in het voorbeeld van de BBQ, je hebt 3 e-mails gestuurd; 1 met recepten, 1 met informatie over het materiaal en 1 met hoe leuk het is en hoe er in andere landen wordt gebarbecued.

Vervolgens kan er voor elke groep een andere e-mail-segment gemaakt worden.

De mensen die geïnteresseerd zijn in recepten krijgen mail met de beste ingrediënten voor de bbq.

De mensen die geïnteresseerd zijn in materiaal krijgen een vervolg mail over de beste accessoires.

Je kan aan de hand van het 'klikgedrag' van deze mensen bepalen welke behoefte ze hebben en vervolgens een aanbieding te doen voor een verkoop.

Dit kost veel tijd, is dat het waard?

Deze e-mail marketing strategie kost zeker veel tijd in het begin. Je bent actief bezig met het bouwen van fans voor jouw Restaurant of Hotel, product of dienst. Het is zeker waard als je deze strategie doorzet naar andere producten, de conversie tot verkoop liggen vele malen hoger.

Tip 1: (Her)gebruik je content

Probeer het op zoveel mogelijk plekken te (her)gebruiken en breidt uit. Op deze manier haal je echt het optimale uit je inzet.

Een voorbeeld van Disney. De film Frozen is een hit. Vervolgens maken ze speelgoed, games, musicals en bouwen ze zelfs een themapark er omheen.

Heb jij goede teksten geschreven zorg ervoor dat je dit ook zoveel mogelijk wordt hergebruikt en maak foto’s die erbij passen. Gebruik alle social media kanalen, websites en UGC's.

Tip 2: Maak gèèn gebruik van een lay-out

Stuur 'platte' e-mails en maak deze zo persoonlijk mogelijk. Mails die persoonlijk zijn en niet vanuit commercieel oogpunt worden beter geopend en gelezen.

Tip 3: Voorkom verkooptermen.

Voorkom verkooptermen of veel gebruikte kreten, zoals ‘gratis’, ‘aanbieding’, ‘korting’ of ‘herinnering’. Gebruik de naam van de ontvanger in het onderwerp. Houd het onderwerp kort, anders wordt het afgebroken of leest het lastiger. Zorg dat het een originele en pakkende titel is.